woensdag 29 augustus 2012

"I have a dream"

De veelbesproken quote van Martin Luther King, dat leek me een goed startpunt voor mijn blog. Ik heb niet een droom of een visie zoals Martin Luther King dat heeft, maar wel een persoonlijke droom. Financiële onafhankelijkheid behalen is iets wat ik eigenlijk al wil sinds dat ik een klein broekie was, maar eigenlijk heb ik daar nooit de stappen in ondernomen die daarvoor nodig zijn.

Vaak moet er iets in je leven gebeuren voordat je echt eens ergens over na gaat denken. De afgelopen 2 jaar zijn er wel een aantal dingen gebeurt die ervoor hebben gezorgd dat dat besef er wel kwam. Gebeurtenis 1 was een kleine 2 jaar geleden, ontslag bij mijn toenmalige werkgever. Gebeurtenis 2 is de geboorte van een klein frummeltje (op het moment van schrijven is mijn vriendin 3 dagen over tijd). 2 grote gebeurtenissen in je leven die een impact hebben op je financiën, carriëre en je hele leven an sich.

Deze 2 gebeurtenissen hebben me doen beseffen dat er best wel wat bewuster met geld omgegaan kan worden in mijn leven. Ik heb altijd gewerkt voor mijn geld. Ik begon met de zondagskrant rondbrengen, vervolgens wat uitzendwerk gedaan, vakantiewerk bij de zaak van de vader van een vriend wat overging op iedere zaterdag daar werken, in de horeca buffelen en uiteindelijk in het zakenleven terecht gekomen als consultant. Al met al werk ik nu al een kleine 14 jaar, van een paar uur in de week tot full-time werken. Zoals het er nu uitziet mag ik nog wel een 40 jaar doorwerken voordat ik met pensioen ga. 3 maal raden, dat vind ik te lang. Vandaar het doel om financiële onafhankelijk te worden, des te eerder kan ik stoppen met werken.

Als ik na al dat gewerk terugkijk naar mijn financiën en persoonlijke leven dan sta ik er best rooskleurig voor, een modaal salaris wat na verwachting nog flink gaat stijgen in de toekomst, een aardig bedrag aan spaargeld, een mooi huis, stabiele relatie, kind op komst, veel vrienden, veel sport, etc. Kortom, een gelukkig leven. Maar aan de andere kant staan hier allerlei verplichtingen tegenover, en met name de financiële verplichtingen wil ik in de toekomst minimaliseren.

Wat betekent dit concreet:
- Hypotheek aflossen en de rente-uitgaven minimaliseren
- Verbruik verminderen (Consuminderen)
- Inkomsten verhogen zonder dat daar méér werkuren tegenover staan

Ik heb me de afgelopen weken al aardig ingelezen en deze doelen moeten an sich niet zo moeilijk zijn om te behalen als je een beetje lange-termijn visie hebt. Iedereen kan consuminderen als die persoon maar genoeg wil. Het punt is dat je een balans moet vinden tussen wat je wilt bezuinigen en de "luxe" die je daarvoor wilt inleveren. Zoals de titel van dit blog aangeeft wil ik dat op een zakelijke manier aanpakken en wil ik dat doen op een manier dat een bedrijf dat ook zou doen. Kritisch kijken naar de uitgaven zonder dat je daarin doorslaat en je werknemers weglopen. Of in mijn geval, bezuinigen op de uitgaven zonder dat je vriendin en kind er zich enorm aan ergeren.

Misschien vraag je je af, waarom start je een blog hierover. Ik ben van mening dat men veel kan leren van elkaar, en ik hoop dan ook via reacties op mijn blog tips te kunnen leren van anderen. Ik zal zelf ook actief de andere blogs gaan lezen met eenzelfde onderwerp/doel zodat anderen weer van mij kunnen leren.

In mijn volgende blog zal ik mijn financiën uiteen zetten, en kritisch gaan kijken waar ik op kan besparen.




9 opmerkingen:

  1. Leuk om je plannen te lezen, heel veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben heel erg benieuwd! Weer eens wat anders dan alle "huisvrouwenblogs"..... me inclusief ;-)
    Ben het helemaal met je eens: iedereen kan consuminderen als je maar wil. Ben benieuwd welke keuzes je gaat maken op dit gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat viel me ook op, voornamelijk huisvrouwen die blogs schrijven op dit gebied.

      Hoe dit gaat uitpakken is voor mij ook nog onbekend. De tijd zal het leren :)

      Verwijderen
  3. In mijn geval geen 'huisvrouwenblog' maar fulltime werkende (lees: kostwinner) moeder die op haar werk behoorlijk zakelijk is, maar als het om haar eigen dubbeltjes gaat, het toch zeker ook een gevoelskwestie is, blijkbaar vrouw-eigen :-)

    Maar een zakelijke mannenblog ... aanwinst in blogland lijkt me zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overigens nog een tip aangezien ik geen robot ben en ik daarom die woordverificatie zo lastig vind:
    - ga op je dashboard naar instellingen
    - kies berichten en reacties
    - kies voor woordverificatie -> nee

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welkom in blogland en wat spannend een kind op komst en zo snel al! Wens je vriendin maar sterkte met de laatste loodjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! De zwangerschap ging tot nu toe uitermate soepel, we hopen dat de bevalling ook zo soepel gaat.

      Verwijderen