maandag 24 september 2012

Had ik toch mijn aflossingsvrije deel moeten aflossen...?

Ik ben ook weer terug in blogland. Afgelopen week lekker vrij geweest om een beetje met de kleine aan te kneuteren. Dus dat betekende weinig focus op het bloggen. Nu weer aan het werk zodat ik ook af en toe een halfuurtje van mijn tijd kan afsnoepen om een blog te schrijven.

Een dikke 2 weken geleden heb ik een blog geschreven over het aflossen van mijn hypotheekschuld (http://zakelijkbezuinigen.blogspot.nl/2012/09/mijn-eerste-aflossing.html). Aan de hand van een heel weloverwogen keuze heb ik toen gekozen om te beginnen met het aflossen van mijn bankspaardeel, voornamelijk gebaseerd op rendement.

Tijdens mijn verlof begon ik te twijfelen aan mijn keuze. Naja, niet echt twijfelen want ik sta nog wel achter mijn keuze vanwege het hogere rendement, maar waarom zou ik een aflossing doen op een gedeelte wat na 30 jaar toch is afgelost? Waarom kies ik niet voor iets minder rendement en ga ik mijn aflossingsvrije hypotheek niet aflossen? Deze hersenspinsel heeft er voor gezorgd dat ik het toch iets anders ga doen in de toekomst. Ik ga in het vervolg mijn aflossingsvrije hypotheek aflossen en neem het lagere rendement voor lief. Het maakt mijn af te lossen hypotheekschuld ook wat overzichtelijker, ik hoef nog maar €200.000 hypotheekschuld zélf af te lossen in plaats van €286.000.

Wat ik wel ga doen met betrekking tot mijn bankspaarhypotheek is sparen zodat ik maximaal mag inleggen op mijn bankspaarrekening als de renteherziening eraan komt. Dit is echter pas in 2019 en ik mag maar €5.000 extra inleggen, dus dat is een spaardoel wat wel te overzien is.

Het duurt nog wel even voordat ik weer geld heb om af te lossen, ik hoop in december/januari weer een aflossing te kunnen doen van minimaal €1.000 maar hopelijk €2.000. Dan is het weer 13de maand en bonustijd.

4 opmerkingen:

  1. Succes ermee!! Ik vind het grote voordeel van aflossen op een aflossingsvrij deel dat je gewoon direct resultaat hebt. Je ziet direct het geleende bedrag naar beneden gaan, je merkt het direct in je maandelijkse lasten en je kunt er leuke grafiekjes van maken. Een spaarhypotheek is wat dat betreft minder tastbaar. Bovendien heb ik zelf liever het boter-bij-de-vis effect dat aflossingsvrij biedt. Daarmee hoef ik me aan geen enkele regel te houden, want de kans dat ik 20% in een jaar kan aflossen is toch 0.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook afgelost op de spaarhypotheek, niet extra ingelegd. Ik ben helaas zo slim geweest om een hypotheek af te sluiten waarbij ik niet tussentijds kan inleggen. Alleen bij een renteherziening.

      Verwijderen
  2. Minder schuld geeft vrijheid. Vooral wanneer je er niet over denkt te gaan verhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mij betreft ook zonder dat je wilt verhuizen, want ik betaal direct minder rente

      Verwijderen