maandag 22 oktober 2012

Bericht van de bank: deel 2

2 weken geleden had ik al een blog geplaatst over het eerste bericht wat ik van de bank had gekregen. Daarin kreeg ik ruim een maand na mijn eerste aflossing eindelijk bericht over mijn nieuwe termijnbedrag. Die ging met 20 euro per maand omlaag. Ook was ik boos op de bank omdat het nog 2 maanden ging duren voordat ze de nieuwe premie hadden berekent voor mijn bankspaarhypotheek. Die boosheid moet ik terugnemen, want anderhalve week na de eerste brief viel de tweede brief op de deurmat met mijn nieuwe premie. De maandelijkse premie gaat omlaag met €5,37, dit is een netto besparing en komt bovenop de 20 euro bruto besparing die ik heb door het betalen van minder rente. Opgeteld zo'n 17 euro netto per maand. Het begin is er in ieder geval!

Verder qua financiën ook wel een enerverend weekend gehad. Allereerst heb ik een afspraak gemaakt met een hypotheekadviseur om te kijken wat het gaat kosten om mijn hypotheek aan te passen zodat ik meer af ga lossen. Qua rente zou ik zo 400 euro minder kunnen betalen als ik gratis kon oversluiten, maar ik ben bank dat de kosten voor oversluiten veel te hoog blijken te zijn, maar nooit geschoten is altijd mis!
Ten tweede kreeg ik een brief van de belastingdienst, met de melding dat ze niet wisten op welke rekening ze de maandelijkse teruggave moesten storten. Misschien ook een beetje mijn schuld, ik heb namelijk de rekening veranderd, maar tot ze dat verwerkt hebben lijkt het me logisch dat je het op de oude rekening stort. Afijn, we moeten het dus even met 677 euro (!!!) minder doen deze maand, gelukkig krijgen we het later nog terug...

Verder ben ik gisteren bezig geweest met de hypotheek van mijn schoonmoeder. Begin januari is er een renteherziening, dus nu was het moment om eens kritisch te kijken naar de huidige hypotheek, de hypotheeklasten en de persoonlijke financiën. Al met al gaat ze vanaf volgend jaar zo'n 550 euro minder rente betalen door een combinatie van een kortere looptijd van de hypotheek (en dus een lagere rente) en door ongeveer 20% van de hypotheek af te lossen. Een mooi resultaat.


5 opmerkingen:

  1. Je bent in ieder geval heel actief bezig geweest op financieel vlak!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets teveel misschien wel. Maarja, ben toch een man die vooral op cijfers ingesteld is. Het zal ook nog wel een week zo blijven.

      Ik hoop dat het na het gesprek met de hypotheekadviseur wat minder wordt. Insteek gaat worden om een groter gedeelte af te gaan lossen via banksparen zonder in de lasten te gaan stijgen. Met de huidige rente moet dat mogelijk zijn inclusief aflossing van de boete.

      Verwijderen
  2. 20%. Dat is een berg geld extra. Ik heb tot nog toe nog nooit zoveel geld in een keer kunnen aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oudere mensen hebben vaak wat meer geld door bijvoorbeeld erfenissen e.d.

      Verwijderen
  3. Keep on wrіtіng, greаt job!
    Feel free to surf my weblog : internet bank usa

    BeantwoordenVerwijderen