donderdag 18 oktober 2012

Nog even wachten met overstappen van energieleverancier

Voor iedereen die bezig is met het overstappen naar een nieuwe energieleveranciers, stop nu! Tenzij je een variabel tarief afspreekt.

De grote drie energieleveranciers gaan namelijk hun prijzen verlagen in 2013. En ik denk dat veel mensen dat niet hadden verwacht. Zie het artikel hier:

http://www.z24.nl/z24geld/artikel_387036.z24/Energie__prijzen_licht_lager_in_2013.html

Het lijkt er zelfs op dat de daling de belastingstijging van volgend jaar zelfs overstijgt. En dat komt ons allemaal natuurlijk goed uit

8 opmerkingen:

  1. Mooi! Mijn jaarcontract bij Greenchoice loopt in maart af. Vorig jaar was het even slikken na de winterperiode met die overstap. Maar nu zie ik dat ik er goed aan heb gedaan. Maar het blijft natuurlijk altijd een gok!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat blijft een gok? Als je een contract hebt voor 1 jaar staat je tarief in principe vast, dus is het niet echt een gok toch? :)

      In maart overigens gewoon weer overstappen, zodat je weer een overstapbonus kunt incasseren.

      Verwijderen
    2. Nee, dat vaste jaartarief is natuurlijk geen gok. Maar nu zijn de energietarieven inmiddels weer gestegen dus als je nu moet overstappen is dat minder leuk. En een variabel tarief is in de regel duurder. Het blijft gewoon een behoorlijk onvoorspelbare markt. Er is altijd geroepen dat met een vrije markt de tarieven naar beneden zouden gaan maar tot nu toe is daar niks van gebleken. Dus ja, mazzel voor mij dat ik in maart pas over hoef te stappen, maar wat doe je als je contract nu afloopt? Wachten tot 2013?? En hoeveel goedkoper ben je dan uit ivm nu een nieuwe contract afsluiten? Dat bedoel ik met gokken.

      Verwijderen
  2. Als je contract nu afloopt moet je een aantal maanden een flexibel tarief pakken (dat is 2 maanden, en zoveel hoger zijn die tarieven ook weer niet), en een jaar vastzetten zodra de prijsdaling een feit is begin 2013.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik overweeg over te stappen, ten opzichte van de prijzen van nu zou ik met een jaarcontract al 700 euro goedkoper uit zijn in het jaar en ik vraag me af of ik dat terugverdien als ik 2,5e maand wacht. Nou ja, moet vriend eerst ook maar even overtuigen, en mezelf...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een dermate groot verschil zou ik niet wachten, ik zou direct overstappen

      Verwijderen
  4. Ja, de grote (dure) maatschappijen gaan iets verlagen. Ze zullen wel moeten langzamerhand, de klanten lopen weg! Ik stap sinds drie jaar elk jaar over en zoek de goedkoopste. Als ie ook nog groen is, is het helemaal fijn. Deze maand zijn we toevallig naar van energiedirect (via collectief) naar budgetenergie gegaan. Scheelde vooral op het gas. Dat voordeel gebruik ik eens om de verwarming net wat vaker aan te zetten op 19 graden ipv 17 :) We krijgen een leuke bonus waardoor ik onder de streep voor het derde jaar op rij minder ga betalen. Natuurlijk heb ik slechts voor één jaar een contract afgesloten. Spreekt voor zich. Het kan nog alle kanten op. KIjk eens naar Duitsland: enorme productie van zonne-energie door particulieren (levert echt geld op daar voor mensen) die ze nu goedkoop exporteren! Ik geloof dus echt niet dat de prijzen maar blijven stijgen de komende jaren!
    We wekken 1/3e van onze energie op met eigen zonnepanelen, overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We zijn van een voorschot van 225 euro (en nog bijbetalen elk jaar ook) bij essent drie jaar geleden naar 126 nu gegaan!

    Even ter illustratie :) Uiteraard hebben we ook besparingen op energie doorgevoerd. Vooral niks op stand-by laten 's nachts en steeds meer spaarlampen/leds gebruiken. In de toekomst willen we investeren in steeds meer zuinige apparaten.

    BeantwoordenVerwijderen