donderdag 7 maart 2013

Maandoverzicht Februari - Weinig spannends

Het was weer tijd om het maandoverzicht te maken voor februari. Uiteindelijk een weinig spannende maand. Zie het maandoverzicht hier.

Februari bleek een vrij solide maand geweest te zijn, weinig verrassingen qua uitgaven en geen verrassingen qua inkomsten. Wel ben ik erachter dat ik duidelijk wat langzamer moet rijden op de Nederlandse wegen, iedere maand komt er wel een boete binnen en dat begint echt uit de klauwen te lopen. Deze week kreeg ik nog een boete binnen voor 170 euro (ter verdediging, ik reed 70 op een weg waar ik 50 mocht. Maar blijkbaar is de situatie daar veranderd aangezien je daar eerst altijd 70 mocht rijden. Niettemin, zonde van het geld. Verder nog wat laatste uitgaven gehad voor de wintersportvakantie vanwege de afrekening van de creditcard, maar that's it. Spannender kan ik het niet maken. Wel heb ik een extra grafiek toegevoegd, waarin een overzicht gegeven wordt van mijn "netto waarde", dus mijn schulden minus het spaargeld. Qua terminologie klopt het eigenlijk niet, aangezien er voor mijn schuld een huis als onderpand staat, maar toch laat ik het even zo. Het is in ieder geval goed om te zien dat die flink gedaald is in de afgelopen maanden.

Als ik vooruitkijk naar maart, dan wordt maart wel een stuk negatiever qua saldo. We hebben vliegtickets naar Sri Lanka gekocht, en die rekening wordt in maart betaald. De spaarrekening zal dus even geplunderd moeten worden om dit op te vangen. Dit wordt vervolgens in april en mei wel weer recht getrokken als we ons vakantiegeld en resterende bonus uitbetaald krijgen, toch al snel zo'n €4.000.

8 opmerkingen:

  1. Kijkend naar je overzichten; overschrijving van spaarrekening is geen inkomst want het is er immers al en dat vertekend. En verder vergeet je gemakshalve de afschrijving van de auto (tenzij deze al is afgeschreven), eigenlijk zou je kunnen kijken wat je prijs per kilometer zou moeten zijn via Autoweek bijvoorbeeld, er wordt gerekend met 15.000 km per jaar dus even het variabele deel aanpassen aan je eigen kilometergebruik en omdat je de afschrijving fysiek niet van je rekening afschrijft moet je dat bedrag eigenlijk elke maand naar je spaarrekening overmaken en ' vastzetten ' voor de aanschaf van een vervangende auto - dan doe je het netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet het ook meer zien als een balans. Als ik 500 euro van mijn spaarrekening over maak gaat mijn lopende rekening met 500 euro omhoog en gaat mijn spaarrekening met 500 euro omlaag. Zelfde werkt ook andersom.

      Op dit moment hebben we 2 auto's, één lease-auto en één auto van onszelf. Ik maak geen gebruik van afschrijvingen op de auto omdat er sowieso geen vervangende auto gaat komen als de tweede auto kapot gaat.

      Verwijderen
  2. O jee, zo'n vakantie kost je een paar 100 Euro per jaar aan rente en dat elk jaar weer. Je mag dan wel een rijk leven willen leiden maar hoeveel heb je eigenlijk minimaal per maand nodig om alleen het allernoodzakelijkste te kunnen betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen heeft zo zijn passies. Die van ons zijn reizen en lekker eten. Daar wordt niet op bezuinigd om een paar euro te besparen per jaar. Dan heb ik maar een aar jaar later mijn hypotheek afgelost.

      Verwijderen
    2. O is daar een moment van zwakte? Nou ja, wij willen zo snel mogelijk onafhankelijk van de bank zijn. Een flinke vakantie scheelt alweer een maandje of 3 :-)

      Verwijderen
    3. Nee, dat is geen moment van zwakte. Ik leef om plezier te hebben, niet om zo snel mogelijk mijn schulden af te lossen.

      Er zijn meer bloggers actief die ook hun passies hebben en die ook niet opgeven. Zo is er een blogger die een flinke hoeveelheid dieren heeft, wat veel kost om te onderhouden. Ook is er een blogger die 2 klassieke auto's heeft, kost veel geld in onderhoud en kosten. En zo zijn er vast nog wel meer bloggers die zo hun dure passies hebben die ze niet gaan laten schieten vanwege hun wil om schulden af te lossen.

      Verwijderen
  3. Wat een verfrissende blog, een zakenman in consuminderland is weer eens wat anders dan een huismoeder of een student, zoals ik. Leuk, ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk geschreven en lekker om te leze

    BeantwoordenVerwijderen