woensdag 8 januari 2014

Nieuw maandoverzicht

Al een tijd hou ik op regelmatige basis bij hoe mijn financiële situatie eruitziet. Maandelijks maak ik een overzicht van de schulden en spaargeld. Het is opbeurend om te zien dat er een stijgende lijn in zit en dat het op de langere termijn telkens wat rooskleuriger wordt.

Wat me echter stoorde was dat ik altijd zo enorm in de min stond, omdat ik de waarde van mijn huis niet meenam in het overzicht. Hierdoor was mijn overzicht eigenlijk altijd negatief terwijl er een stijgende lijn in zou moeten zitten. Na enkele opmerkingen van anderen heb ik besloten om de waarde van mijn huis mee te nemen in het overzicht. Om de waarde te bepalen ga ik geen trucjes uithalen, ik neem gewoon de WOZ-waarde van het huis zoals die bepaald wordt door de gemeente. Dit komt op dit moment het meest in de buurt van een realistische prijs bij verkoop. Dit betekent dus wel dat ieder jaar de waarde van het huis kan fluctueren, maar dat is in het echte leven ook zo. Zie hier het bijgewerkte overzicht.

2013


Als ik verder kijk naar het overzicht en kijk naar het jaar 2013, dan is het een goed jaar geweest. De schulden zijn gedurende het jaar met bijna € 9.000 flink omlaag gegaan. Enerzijds door de aflossing van de studieschuld, anderzijds door de bankspaarrekening die gespekt wordt gedurende het jaar. Het spaargeld is ongeveer €3.000 omlaag gegaan, maar dat is ook een beetje gekleurd door het feit dat ik net €2.000 heb betaald voor de zorgverzekering. Het is dus minder erg dan het lijkt. Totaal gezien is mijn financiële positie ongeveer €7.000 gestegen in 2013. Dit is erg positief aangezien we het eigenlijk voornamelijk op eigen kracht gedaan hebben dit jaar, met uitzondering van de gift van mijn oma van €1.000 hebben we verder geen giften gehad.

Vooruitzichten


De vooruitzichten voor 2014 zijn ook goed. De maandelijkse verhouding van inkomsten/uitgaven lijkt goed te zijn om dit moment. Dat betekent dus dat we geld overhouden iedere maand. Er valt op het gebied van geld natuurlijk nooit iets te plannen, maar ik hoop er over een jaar ongeveer €5.000 of €6.000 beter voor te staan dan nu. Dit is een voorzichtige schatting, want met een beetje geluk gaat de praktijk van mijn vriendin beter lopen dit jaar en komen er vanuit die hoek meer inkomsten. Ook kunnen we de mogelijkheid tot het krijgen van een gift niet uitsluiten. Focus voor 2014 ligt voorlopig op het verhogen van het spaargeld en verdere aflossing van de hypotheek. 

4 opmerkingen:

  1. handig zo'n overzicht, ga ik ook eens maken. Ik mis alleen juni bij jou, klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het even gechecked, en als je op de link klikt zie je alleen een soort van preview. Je moet hem downloaden om het compleet te zien, inclusief de grafiekjes

      Verwijderen
  2. Dit zouden meer mensen/gezinnen moeten doen om een goed inzicht te hebben in de uitgaven en inkomsten. Veel mensen weten volgens mij niet precies hoeveel er uit gaat (en aan wat!) en hoeveel er precies binnenkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beetje jaloers ben ik wel: giften komen in mijn familie niet voor. Niet zozeer dat het geld er niet is (al is het absoluut geen rijke familie), de normen en waarden zijn meer van "doe het maar op je eigen kracht". Ik ben nog steeds vedrietig dat dat motto ook heeft gegolden in tijden dat ik het lastig had, ruim vijftien jaar geleden.
    Weet jij of er iets bekend is over het effect van gulheid vs. eigen-kracht op kinderen? Dit onafhankelijk van het familie-inkomen, hoe dat effect heeft, is uit veel onderzoeken bekend.

    BeantwoordenVerwijderen