donderdag 1 mei 2014

Verrassing van schoonmoeder

Tijdens de vakantie kreeg ik ook nog 2 financiële verrassingen te verwerken. Ik ben in september gewisseld van baan, waarvan ik nog een stuk bonus tegoed had in april. Ik was een beetje uitgegaan van 500 euro omdat de resultaten niet best waren. Maar tot mijn blijdschap was het ruim 900 euro, veel meer dan ik had verwacht. Direct toen ik dat zag heb ik 500 euro apart gezet om voor een aflossing te gebruiken, de andere 400 ging naar de lopende rekening om de vakantie te betalen. Dat was dus de eerste verrassing.

De tweede verrassing kwam toen we vorige week terugkwamen van vakantie, een kleine verrassing van schoonmoeder. Ze had stiekem de trap laten verven. Dit was een klus die eigenlijk op ons lijstje stond om komende zomer aan te pakken, want de trap was al 7 jaar niet geschilderd en kon wel een fikse opknapbeurt gebruiken. Schoonmoeder wist dit natuurlijk, en had dus als verrassing een schilder ingehuurd om het te laten doen. Ik moet zeggen, het ziet er fantastisch uit. Het is ook wel een opluchting dat het gedaan is, want dat was echt een klus waar ik tegenop zag. Het is een compleet houten trap dichte trap, 4 verdiepingen, inclusief balustrade e.d.. Dus dat zou echt een flinke klus geweest zijn, waar ik wel enkele dagen mee bezig was geweest. Maar helaas zat er ook een klein nadeeltje aan, schoonmoeder vroeg wel een bijdrage van ons in de kosten. De helft van de kosten hebben wij betaald, en dat was 580 euro. Kortom, het bedrag wat ik opzij had gezet voor een aflossing heb ik direct kunnen overschrijven naar de schilder.

Ik zat dit weekend ook weer eens te kijken naar de financiële beslommeringen van de afgelopen maanden, en kwam er toch wel achter dat we vanwege wintersport in januari en de grote vakantie in april eigenlijk al sinds december een beetje achter de feiten aanlopen qua financiën. Iedere maand kwamen er grote vakantie-uitgaves aan welke een klein gat sloegen in de begrotingen van de maand. Gelukkig wordt dat allemaal komende maand rechtgetrokken, dan krijg ik vakantiegeld zonder dat er vakantiekosten zijn. Dan kunnen we eindelijk de buffer weer eens gaan vergroten, en dat is wel nodig want die is aardig geslonken in het afgelopen jaar.


10 opmerkingen:

  1. Erg aardig van je schoonmoeder, maar ik zou er echt niet bij mee zijn. 580 euro terwijl je het misschien op een ander tijdstip had willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei daar zou ik niet blij mee zijn. Zelf schilderen zou bij ons als reden hebben om het geld uit te sparen en als je dan bij wijze van verrassing 580 moet betalen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was er wel erg blij mee, mij maakt het niet uit of ik het geld nu kwijt ben of over 3 maanden, het geld staat gewoon op een bankrekening. Dat het klusje namelijk deze zomer ging gebeuren stond namelijk al wel vast.

    Tevens, als ik het zelf zou moeten doen was ik aan kosten hetzelfde eraan kwijt geweest, plus een hele bak tijd. Moet namelijk de hele trap van 4 verdiepingen schuren, voorbehandelen, minimaal 2 keer verven en kitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuke verrassing, maar ik vind het eigenlijk niet echt kunnen om zoiets te beslissen en dan vervolgens een bijdrage te verwachten… :o

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerste verassing leuk maar de tweede zou ik minder geslaagd vinden.
    Ik vind het so wie so niet netjes om ongevraagd iets bij iemand anders thuis te doen. Ook al stond het in de planning ik zou toch graag wel zelf beslissen wanneer en in welke kleur ik de trap zou verven. Helemaal als er dan nog een grote bijdrage verwacht word. Als je dan iemand zo wilt verassen dan betaal het hele bedrag ook zelf. Ik vind het niet kunnen om iemand te verassen en dan te zeggen wel de helft mee betalen.
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp de opmerkingen over de kosten. Schoonmoeder doet wel vaker dit soort dingen, is ook een soort van gewenning. Wij vonden het, gezien de investering van tijd en kosten die het ons zou kosten van ons in de zomer (inclusief het tijdelijk ergens anders moeten stallen van onze zoon en de poezen) erg fijn dat het tijdens onze vakantie uiteindelijk is gedaan. We hebben nu niet de lasten, en wel de kosten die we uiteindelijk ook hadden moeten maken. Een pot goede lak kost namelijk al snel 75 euro, en ik schatte in dat ik zeker 4 a 5 potten lak nodig zou hebben.

      Verwijderen
  6. Als het geld er toch al voor klaar stond, dan is het mooi meegenomen; de helft 'vergoed' en er geen gezeur van gehad. Als dat niet het geval was geweest, dan had ik er zelf wat minder blij mee geweest, dan heb ik liever dat het even overlegd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En het grote voordeel is ook nog dat je helemaal geen werk eraan hebt. Als je trappen gaat verven moet je altijd erg voorzichtig zijn.
    Nu is het allemaal heerlijk klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hm, een beetje dubbel zo'n cadeau. Fijn dat ze de trap had laten schilderen, maar als je vervolgens geld moet uitgeven dat ergens anders voor bestemd was is het wat minder leuk vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen