dinsdag 19 augustus 2014

Financial Outlook for 2015

Een beetje bedrijf is het aan zichzelf en eventuele aandeelhouders verplicht om naar de toekomst te kijken. Sommigen bedrijven kijken al 20 jaar vooruit om zo trends te ontdekken waar ze op in moeten springen. Andere bedrijven kijken enkele jaren vooruit. Dit wordt vaak een "Financial Outlook" genoemd. Ik kijk ook vooruit, en wel naar het jaar 2015. Verder dan dat kan ik niet kijken zonder al te algemeen te blijven. Voor 2015 weet ik al een aantal financiële ontwikkelingen die sowieso impact gaan hebben op onze financiële situatie. Het is allemaal erg toekomstmuziek, maar soms moet je een beetje vooruit kijken om

Inkomsten


Lease-auto: Zoals al eerder uitgelegd gaan we volgend jaar de lease-auto niet meer privé rijden. Dat scheelt al €413 per maand.
Salaris: Ik verwacht een kleine CAO-stijging en een stijging op basis van werkprestaties van ongeveer 4%. Dat is minimaal €100 per maand
Bonus: Dit is het eerste jaar dat ik een bonus krijg, ik verwacht een half maandsalaris (maar kan oplopen tot ruim 1 maandsalaris). €1300 éénmalig
Toeslag KDV: Toeslag heb ik expres laag ingeschat vorig jaar, ik verwacht een additionele teruggave van €800 éénmalig
Inkomstenbelasting: Doordat ik de HRA laag heb ingeschat verwacht ik op basis daarvan ook een teruggave van minimaal €1600 éénmalig

Uitgaven


Autohuur: Doordat we de lease-auto niet meer privé gaan rijden moeten we een auto huren indien nodig. Ingeschat op €200 euro per maand
Inkomstenbelasting: Over 2013 moeten we nog inkomstenbelasting betalen, ongeveer €750 éénmalig
Naheffing studiekosten 2011/2012: Wegens een fout in onze belastingaangifte moeten we de studiekosten spreiden over 2 jaar ipv 1 jaar, waardoor we een aftrekpost van €500 euro missen. €250 éénmalig 

Samenvattend


Alles bij elkaar nemend kom ik uit op maandelijkse additionele inkomsten van €300 per maand en éénmalige additionele inkomsten van ruim €2500. Het lijkt er dus op dat 2015 een stukje positiever gaat lopen dan 2014. Ik moet hierbij wel zeggen, bij dit soort veronderstellingen geldt altijd 'ceteris paribus', bij gelijkblijvende omstandigheden. Ik ga er vanuit dat ik mijn baan hou, dat we niet in een 3de wereldoorlog verzeild raken, dat ons huis niet affikt, dat er niemand doodgaat, dat er geen 2de kind komt maar ook dat mijn vriendin nog steeds geen geld verdient uit haar eigen praktijk.


4 opmerkingen:

  1. Ceteris Paribus, mooie uitdrukking.
    Ook ik ontving loonsverhoging WW 0,60 cent per maand vanaf juli 2014!
    Sinds de inkomens terugval waar ik eerder zo tegenop zag, kan ik alleen maar zeggen, blij met de vrije tijd, jammer dat ik UWV gebonden ben, maar wat ben ik blij met lage vaste lasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, haha. Kreeg ik vroeger zo vaak te horen tijdens de economie-les dat ik daar nog regelmatig aan terug denk.

    En tja, 60 cent is natuurlijk niks, maar natuurlijk beter dan niets

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook al een begroting voor 2015 gemaakt. Ik verwacht geen bonus want zelfs salarissen zijn al jaren bevroren, dus ook geen salarisverhoging. Extra inkomen is weggevallen. Inkomsten blijven nagenoeg gelijk en de 'kracht' zal 'm dus zitten in nog meer bezuinigen en potjes iets anders vullen.

    Maar ... ik start wel aan een studie waardoor ik hoop dat dit over aantal jaren extra inkomen op zal leveren. Onder het mom van nu zaaien, straks oogsten (hoop ik dan toch).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is altijd goed om even vooruit te kijken om te kijken wat je kan verwachten. Dat is in ieder geval de reden waarom ik het doe

      Verwijderen