dinsdag 30 september 2014

Crowdfunding update

Het is alweer ruim 3 maanden geleden dat ik een update heb gegeven over crowdfunding, in juni was de laatste keer. Tijd dus weer voor een update. In de zomerperiode ben ik weinig actief geweest, en er kwamen ook niet zoveel projecten langs. De afgelopen maand kwamen er echter weer een aantal pareltjes voorbij die ik niet voorbij kon laten schieten, en heb ik in 3 projecten weer €500 geïnvesteerd. Daarvan moet nog 300 euro overgemaakt worden, maar die projecten zijn al wel volgeschreven, dat zal dus de komende weken gebeuren. Ik heb die projecten al wel verwerkt in onderstaand overzicht:

Geïnvesteerd: €3.700
Te ontvangen: €4.288,30
Terug ontvangen tot op heden: €1.026,45

Maandelijks te ontvangen bedrag: €103,01

Ik merk dat ik het toch niet kan laten om te investeren op het moment dat er iets leuks voorbij komt, ik had namelijk eigenlijk gezegd in mijn vorige blog dat ik het even rustig aan zou doen. Toch is mijn vermogen in crowdfunding in de tussentijd gestegen van €2.900 naar ongeveer €3.250, meer dan 10% stijging.Op zich geen ramp zolang mijn spaargeld ook maar blijft stijgen, en dat doet het gelukkig wel.

De investeringen lopen tot nu toe ook allemaal nog lekker door. Sterker nog, in januari en april lopen mijn eerste investeringen alweer af. Dat zijn beiden vrij kortlopende projecten waarin ik €200 in hard geïnvesteerd. Als die 2 projecten zijn afgerond keldert mijn maandbedrag ook flink omlaag naar onder de €80. Ik zou op zich wel graag in de buurt van die €100 per maand willen blijven, dus daar zal ik dan nog wel wat extra investeringen voor moeten doen. Maar dat zal wel goedkomen.


6 opmerkingen:

  1. even voor de duidelijkheid: op dit moment heb je dus 3700-1026,45=2673.55 "verlies", maar je verwacht nog 4288,30-1026,45=3261,85 terug te ontvangen, dus als alles goed gaat heb je 588,30 winst?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je verlies verandert in "geïnvesteerd", dan heb je gelijk. Bij faillissementen ben je gewoon een schuldeiser die gewoon een stuk van de overgebleven taart krijgt. De default rate (faillisementen) is nu 3%. Ik wil dus wel langzaamaan mijn portfolio uitbreiden om op die manier het risico zoveel mogelijk te spreiden.

    Maar die 588,30 had je ook kunnen berekenen door 4288,30 - 3700 te doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt wel of er nu veel minder crowdfundingen zijn bij geldvoorelkaar.nl Jammer is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdens de zomerperiode was het heel rustig, maar de laatste tijd komt er genoeg voorbij. Het zit alleen erg snel vol

      Verwijderen
    2. Klopt, maar ik denk ook dat de banken toch wat vlotter investeren. Wat denk je van de nieuwe zero waste supermarkt?

      Verwijderen
    3. Ik heb niks voorbij zien komen van een zero waste supermarkt, ik investeer eigenlijk alleen via geldvoorelkaar. Via welk platform is dit?

      Verwijderen