dinsdag 2 september 2014

Zonnepanelen update

Het einde van de maand augustus is weer geweest, dus tijd om de balans op te maken voor wat betreft de opbrengsten van de zonnepanelen. Ondanks dat augustus niet echt een fantastische weer-maand was, viel de opbrengst toch zeker niet tegen. Augustus heeft 342 kWh opgebracht, oftewel €68,40. Daarmee komt de totaalopbrengst tot op heden uit op 2.553 kWh, oftewel €510,60.

Terugverdientijd


Een belangrijk onderdeel bij de installatie van de zonnepanelen is de terugverdientijd, dus in welke tijd denk je je investering terugverdiend te hebben. Hoe korter hoe beter natuurlijk. Ik ben bij mijn berekeningen altijd vrij conservatief geweest en ik ben uitgegaan van een jaaropbrengst van rond de 2600 kWh, oftewel €520 per jaar. Dat zou een terugverdientijd opleveren van 5.5 jaar. Nu ik de panelen 10 maanden heb liggen krijg ik een beter beeld van de realistische opbrengsten. Nu blijkt dat mijn inschatting zo conservatief is geweest dat ik nu al bijna op 2.600 kWh opbrengst zit. Ik moet mijn inschatting dus bijstellen.

Ik verwacht in de komende 2 maanden nog 350 kWh op te wekken, waardoor mijn eindtotaal van het jaar uitkomt op ongeveer 2900 kWh. Dat is dus ongeveer €580 per jaar. Dit geeft mij een terugverdientijd van minder dan 5 jaar, wat zou betekenen dat ik mijn investering in oktober 2018 terugverdiend zou hebben. Toch al snel 6 maanden korter dan wat ik eerst had gedacht.

Jaarafrekening


Over anderhalve maand komt mijn eerste jaarafrekening inclusief zonnepanelen, en ik verwacht dat het maandbedrag omlaag gaat naar €85-€90. Dit was vorig jaar nog €140 per maand. Gedurende het jaar heb ik het maandbedrag al omlaag gezet naar 100 euro, dus ik verwacht ook nog een aardige teruggave van minimaal 250 euro. En dat kunnen we goed gebruiken

5 opmerkingen:

  1. even een zeurpuntje: terugverdient moet met een d
    hopelijk heb je de zonnepanelen terugverdiend voordat de salderingswet verandert, anders kan de terugverdientijd wel eens aanzienlijk langer worden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spelling is niet mijn sterkste punt ;)

      En vwb die salderingsregeling. In 2017 wordt er naar gekeken voor een wijziging in 2020, dus dan heb ik het al terugverdiend

      Verwijderen
  2. Blij dat ik ze heb, zeker nu met minder inkomen in de WW.
    5,5. Jaar terugverdientijd is supersnel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoeveel panelen heb je op dak liggen?
    Ik heb hier 8 panelen die 500 kwh per jaar opleveren.
    Het is een wat ouder systeem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een apart tabje bovenaan over de zonnepanelen en de opbrengst ervan. Ik heb 12 panelen van 250 wp, in totaal dus 3000 wp bovenop het dak. Mijn verwachte opbrengst hieruit is tussen de 2900 en 3000 kWh.

      Verwijderen