donderdag 11 december 2014

Koffiekosten, part 2

Een half jaar geleden heb ik een keer geblogd over koffiekosten, en uit een snelle analyse van onze koffiebestellingen kwam ik uit op een kostenpost van ongeveer 500 euro per jaar dat we kwijt waren geweest aan enkel en alleen de cupjes. Een flinke bak met geld en toen hadden we het al over een alternatief. Het heeft even geduurd maar de kogel is dan eindelijk door de kerk, we hebben een espresso-apparaat gekocht voor bonen! Een soort van kerstcadeautje voor onszelf. Het apparaat dat we hebben gekocht staat goed bekend voor een vol-automaat en was toevallig in de aanbieding. Daarnaast heeft het hebben van een eigen zaak ook zo zijn voordelen, want de complete factuur is betaald door mijn vriendin via het bedrijf. Het is een aftrekpost geworden en daarbij hoeft ze ook nog eens geen BTW te betalen. Helemaal top dus.

Ik heb gisteren het espresso-apparaat op zijn plek gezet, alleen had ik toen wel een klein probleempje. Geen bonen! Aangezien we thuis wel van een goed bakkie espresso of cappuccino houden wilde ik niet echt gaan besparen op de koffiebonen zelf, en heb dus relatief dure bonen online besteld. Een kilo bonen voor 18 euro in de vorm van een proefpakket van 4x250 gram. Met die kilo bonen kunnen we ongeveer 100-120 kopjes espresso/cappuccino zetten (uit de praktijk moet blijken hoeveel het echt is). Dat betekent dus wel dat het sowieso al de helft goedkoper is dan cupjes van Nespresso. Voor 100 cupjes ben je bij Nespresso ongeveer 37 euro kwijt. Dus deze relatief dure bonen zijn al bijna 20 euro goedkoper. Kortom, de eerste besparing is al binnen.

Nu kunnen we lekker gaan experimenteren met de verschillende bonen die we hebben gekocht en zo bepalen wat we het lekkerste vinden. Vanavond ga ik ons huidige espresso-apparaat op marktplaats zetten inclusief de resterende cupjes, hopelijk kan ik iemand anders daarmee een leuk kerstcadeau bezorgen.

8 opmerkingen:

  1. En je kunt voor verjaardagen en de kerst nu altijd (bijzondere) bonen als kado vragen. Heerlijk kado om te geven (weet je heoveel leuke winkeltjes bijzondere bonen verkopen?) en te krijgen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee, alleen nog 8 maanden wachten... Misschien ook leuk voor met kerst

      Verwijderen
  2. Espressobonen van de Jumbo, 1KG voor 7 euro zijn uitstekend.

    groet, Enrico

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad hoge kosten in koffie. Ik ga zelf naar Duitsland toe een keer per maand sla ik goed in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben i ieder geval erg blij met wat ik tot nu toe uit de espresso-machine krijg. Zal vast ook nog wel eens de goedkopere bonen uitproberen, maar dat zal nog wel even duren met mijn huidige voorraad.

      Verwijderen