donderdag 11 juni 2015

Het rommelt in crowdfunding-land

Zoals jullie weten ben ik fan van het crowdfunding-princpe. Ik heb via het platform Geldvoorelkaar in 19 projecten geïnvesteerd voor in totaal 4.000 euro. Dat gaat nog altijd naar alle tevredenheid en alles wordt netjes op tijd betaald. Je merkt het ook aan de opkomst van de vele verschillende platformen, er zijn nu zeker 10-15 verschillende platformen waarop je kunt investeren in projecten. Maar de laatste weken is het wel duidelijk geworden dat je moet oppassen in welke projecten je investeert, en dat je ook niet al teveel vertrouwen moet hebben in de support van het platform.

Ik volg al een tijdje een topic op het Fok!-forum over het onderwerp Crowdfunden. Daarin worden zo goed als alle nieuwe projecten besproken, beoordeeld en natuurlijk ook geïnvesteerd. Er reageren mensen die net komen kijken en ook mensen die al enkele tienduizenden euro's geïnvesteerd hebben. Omdat er zoveel mensen mee reageren en investeren, komen ook alle projecten langs die een achterstand hebben danwel failliet gaan. En daar is de laatste weken wel een stijging in te merken. Tot voor kort waren de mislukte projecten nog op 1 hand te tellen, maar de teller begint nu snel richting de 10 mislukte projecten te lopen, waaronder ook een project die een zeer beperkte kans had tot faillissement.

Op zich is dat niet vreemd, je weet dat crowdfunding risicovol is, en er is altijd gezegd dat rond de 4-5% van de projecten failliet zal gaan op termijn. Wat eigenlijk een groter probleem is, is de support die je ontvangt vanuit het platform. Het platform is eigenlijk de tussenpersoon tussen de investeerder en de ondernemer die het geld ontvangt. Daarvoor betaal je als investeerder een fee, en het platform zorgt ervoor dat jij maandelijks je geld ontvangt. Daarnaast moet het platform zorgen voor de communicatie tussen investeerder en ondernemer, en dat blijkt de laatste tijd steeds moeizamer te gaan. In de praktijk lijkt het erop dat het platform geen tot weinig support levert als het fout gaat en het zich er makkelijk vanaf maakt. Afgelopen week zijn er al 2 voorbeelden hiervan te zien, namelijk een project van QuickBoats en een project van de Kredietbank. In beide gevallen komt het platform niet voor de investeerder op, maar kiest het eigenlijk de weg van de minste weerstand. Voor meer informatie, lees het topic op Fok!-forum.

Ik zit gelukkig niet in één van de projecten die mis zijn gegaan, maar het geeft wel aan dat je heel goed moet nadenken waarin je investeert. Dit is één van de redenen waarom het investeren bij mij de laatste tijd op een lager pitje staat, en ik kies voor het veiligere indexbeleggen.

Ik weet dat er meer zijn die investeren via crowdfunding, hebben jullie al projecten gehad die failliet zijn gegaan?

7 opmerkingen:

  1. Ik heb twee jaar terug ergens in geïnvesteerd en daarvoor zou geloof ik volgende maand (rond deze tijd) het geld terug moeten komen. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Ik heb nog geen indicatie gekregen dat het niet zo zou zijn, maar ben ook niet speciaal up to date gehouden van het project. Wel goed dat je dit benoemt, want het lijkt soms wel alsof crowdfunding helemaal geen risico's met zich meebrengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op BNR over crowdfunding. Geld voor elkaar heeft erg weinig niet betalende klanten. Abn Amro is gestopt met crowdfunden.
    De nieuwe manier van rating is lastig bij geld voor elkaar. Momenteel ben ik vol geinvesteerd. Ik stop derhalve even met crowdfunding.
    Er is veel kaf onder het koren, al die nieuwkomers.
    Nog geen projecten gehad die niet betalen. Drie keer dat de schuldbekentenis opnieuw gegeven werd. Een keer dat de bank van de schuldige niet soepel mee wilde werken met de incasso door geldvoorelkaar.
    Ik zoek alleen bedrijven waar ik wat in zie en met een goede levensverwachting,
    Mijn leeftijd en gestopt met werken laat geen risico's meer toe.
    Ik ben regelmatig te slordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe er niet aan mee. Eerst verbouwingen financieren en focus op sparen en aflossen.
    Vind het wel een interessant concept.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het FD van zaterdag een verhaal van Leter Verhaar. Hij heeft 150 leningen. Hij verwacht ook hypotheken via crowdfunding.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind crowdfunding een prachtig initiatief, maar ik denk dat de risico's onderbelicht zijn. Gelukkig gaat het merendeel gewoon goed. Zelf heb ik in 2 projecten een relatief klein bedrag zitten, tot nu toe geen problemen gehad met terugbetalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat jammer dat fok.nl crowdfunding niet verder gaat. Er schijnen faillissementen geweest te zijn en ik kan er niets meer van terug vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om deze post weer eens te bekijken met de nieuwste inzichten!

    BeantwoordenVerwijderen