vrijdag 14 augustus 2015

spaardoelen te over

Het is weer tijd voor een blogje, is weer (te) lang geleden. Denk dat het met de vakantietijd te maken heeft, want ik heb maar weinig inspiratie de laatste tijd. Afijn, ik voel me in ieder geval niet gedwongen om iedere dag een berichtje te schrijven. Dus het komt wanneer het komt.

Gisterenavond kreeg ik bericht binnen dat we onze belastingteruggave kunnen verwachten binnenkort. Het is een aardig bedrag van rond de 3.000 euro, en het gaf me te denken waarvoor ik het zou kunnen gebruiken. Eigenlijk kwam ik tot de conclusie dat ik iets teveel spaardoelen heb. Hieronder een lijstje:


  • Oversluitpotje: Ik wil geld apart hebben staan om eventueel op relatief korte termijn de hypotheek over te gaan sluiten op het moment dat rentes weer (fors) gaan stijgen.
    Spaardoel: €10.000
  • Nieuw bed: Is echt nodig, huidig matras is al ruim 12 jaar oud. Maar dan moet je keuzes maken, ik wil graag een boxspring en mijn vriendin zegt dat misschien alleen een nieuw matras ook wel voldoende is.
    Spaardoel: €1.000 - €2.500
  • Bruiloft: Moet ook een keer gaan gebeuren aangezien we alweer een tijd verloofd zijn. Totaal nog niet in verdiept, gedeelte van de kosten worden betaald door ouders
    Spaardoel: €5.000 - €7.000 
  • Zorgverzekering: Betaal ik altijd vooruit vanwege de korting.
    Spaardoel: €2.200
  • Algemene buffer: Gewoon voor onvoorziene zaken
    Spaardoel: €10.000
  • Vakantie: Onze enige grote uitgavenpost buiten het hoognodige, onze gezamenlijke passie
    Spaardoel: €5.000
Tot voor kort stonden in dit lijstje ook nog een nieuwe fiets en de verbouwing van de zolderkamer. Die zijn allebei afgerond en betaald, dus die heb ik al weg kunnen strepen.

Maar wat opvalt is dat misschien de hoeveelheid spaardoelen niet eens heel bijzonder is, maar wel het geld dat er mee gemoeid gaat. In totaal komt het neer op ruim €33.000. Het komt er dus op neer dat we prioriteiten moeten gaan stellen in wat we wel en niet kunnen doen op korte termijn. Dus dat komt op het volgende neer:

  • Het sparen voor de zorgverzekering vooraf te betalen wordt dus opgeschort, dat betalen we wel maandelijks vanaf volgend jaar. 
  • Het sparen voor de algemene buffer kan gewoon langzaam gebeuren, en daarvoor is het prima als we het spaargeld gebruiken wat vast staat in indexbeleggen. Dus dat potje wordt langzaam aangevuld. 
  • Het nieuwe bed heeft wel hoge prioriteit, dus daar moeten we ons de komende weken maar eens in gaan verdiepen in wat we willen. 
  • Andere hoge prioriteit is het oversluitpotje, ik verwacht dat de rente nog wel laag blijft het komend jaar, maar wat er na het opkoopprogramma van de ECB gebeurt is koffiedik kijken. Dan zouden de rentes wel eens kunnen gaan stijgen en dan wil ik de mogelijkheid hebben om over te sluiten.
  • Bruiloft heeft geen haast voor ons.
  • Vakantie wordt grotendeels betaald door het vakantiegeld en de bonus, dus daar hoeven we nu niet naar om te kijken
Concluderend kan ik zeggen dat het geld wat we de komende tijd terug gaan krijgen dus besteedt gaat worden aan een nieuw bed/matras en het oversluitpotje. Ook alle extra inkomsten die vanuit mijn vriendin binnenkomen gaan in principe eerst naar het oversluitpotje toe zodat dit potje snel gevuld kan worden.

Hebben jullie ook zo'n grote hoeveelheid aan spaardoelen?


7 opmerkingen:

  1. Dit komt me heel bekend voor. De dag na Paypay staat m'n rekening vol(of leeg;)) van de afschrijvingen naar alle potjes. Reis Nieuw-Zeeland, het huis moet nog ingericht na de verbouwing(gordijnen bijv..), fiets is aan vervanging toe(remmen zijn overbodige luxe toch?) en ondertussen wil ik eigenlijk elke euro in m'n studieschuld stoppen. Prioriteiten, keuzes. Lastig.

    We hebben in ieder geval de luxe om over de besteding van zo'n bedrag na te denken.

    Ps: dat nieuwe bed is een aanrader, kostte ons toen +2K maar nog geen dag(of nacht) wakker door gelegen. Investering in nachtrust die zich dubbel en dwars uitbetaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zit nog te dubben voor enkel nieuwe lattenbodem en goed matras of een compleet nieuwe boxspring. Maar eens goed met de vrouw over hebben wat we willem

      Verwijderen
  2. Mooi lijstje doelen! Hier inderdaad ook meer dan genoeg spaardoelen, hoewel ik me nu eventjes richt op de buffer en de vakantie. Hopelijk komt hier ook snel het bericht van de Belastingdienst :) Maar goed, mijn aangifte ligt daar pas een dikke maand, dus dat kan ook nog wel even duren. Hoewel ze toch wel verrot snel waren met het deel dat ik nog moest betalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, maar ook wij hebben het versimpeld :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, maar ook wij hebben het versimpeld :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben sinds vandaag een heerlijk groot bed 180x210 met natuuurlatex matrassen en lattenbodem. Ligt zoveel beter! Dus zou dat bed zeker niet uitstellen. Goede nachtrust is belangrijk.
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na de verbouwing is onze buffer (m.u.v. geld dat voor langere tijd vaststaat) weg. Hoogste prioriteit is nu een buffer aanleggen voor onvoorziene zaken en we hebben nog wat nodig om het huis verder aan te kleden: gordijnen, plinten e.d. Dat heeft nu even prioriteit. Gelukkig hadden we al wat geld van de belastingteruggave in het potje vakantie gedaan, zodat we nu in september toch op reis kunnen. Geld voor de zorgverzekering spaar ik maandelijks, zodat deze in december in 1x betaald kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen