dinsdag 26 januari 2016

Nog maar wat investeren

Gisteren is de laatste teruggave van de belastingdienst binnen gekomen. Eerder had ik al geblogd dat het ruim €6.000 zou zijn. Het blijkt toch iets lager te zijn, ik was vergeten een al gekregen voorlopige teruggave van mijn vriendin mee te rekenen. Maar goed, al met al toch ruim meer dan €5.300 op de rekening ontvangen. Dit doet natuurlijk wonderen voor mijn buffer die deze maand dus opeens flink hoger wordt. Een klein gedeelte is ook weer uitgegeven, er is toch wel wat achterstallig onderhoud op het gebied van kleding, inrichting van het huis, etc. Dus we hebben hier wat extra uitgaves op gedaan.

Wegens een aankomende wijziging op de hypotheek ga ik nu even niet extra aflossen met het geld, als het goed is gaat dat geregeld worden via een nieuwe familie-bankconstructie met mijn ouders. Dan zou ik dit jaar al aan de maximale aflossing zitten. Dus dat is niet handig om nu al in te investeren vanwege de boeterente die je dan moet betalen. Dan kan ik beter even afwachten en meteen wat aflossen bij mijn vader zodat het maandbedrag direct omlaag kan.
Daardoor ga ik wat extra investeren in indexbeleggen, net zoals vorige week. Ik ga deze week weer 500 euro in indexbeleggen extra investeren. De indexen staan nu laag, en ik hoop op die manier een leuk rendement te halen door nu al wat eerder te investeren. Het geïnvesteerde totaalbedrag in indexbeleggen is dan €4.050. Natuurlijk nog steeds geen enorme vetpot, maar aangezien ik pas 12 maanden geleden ben begonnen ben ik tevreden met de progressie.

De rest van het terug ontvangen geld blijft nu wel op de buffer staan. Die gaan we gebruiken voor o.a. de huwelijksreis volgend jaar.

8 opmerkingen:

  1. Lekker! Langzaam maar zeker gaat die sneeuwbal vanzelf rollen op deze manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en toch nog weer 2 weken te vroeg gedaan. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afgelopen week was de maandelijkse inleg, dus helemaal niet 2 weken te vroeg ;)

      Verwijderen
  3. of toch...

    och...een hobby mag geld kosten zeg ik altijd tegen mijn vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als je een hobby hebt om je geld op de spaarrekening te laten staan, zou je daar wel eens gelijk in kunnen hebben ja

      Verwijderen
  4. Waarop baseer je dat het laag is nu? Kan nog wel 50% of meer vanaf.

    Les 5: probeer de markt niet te timen maar maak een beleggingsplan van te voren en houd je daar aan.

    Schakel emotie uit --> overmoed in dit geval

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was in ieder geval het laagste punt in meer dan 2 jaar, dus relatief gezien gewoon laag. Wellicht kan hetnlager, maar datzelfde geldt ook dat het hoger kan worden.

      Ben met je eens dat je beter niet de markt kan timen, ik leg alleen extra in als ik daar budget voor heb. En ja, dan kijk ik wel of er op dat moment een net een sprong omhoog/omlaag is geweest en wafht ik eventueel een paar weekjes. Kan verder weinig kwaad, want het is een aanvulling op de maandelijkse beleggings-strategie die gewoon doorgaat

      Verwijderen