donderdag 7 januari 2016

Wind tegen of wind mee

Ik blogde laatst in december over een serie tegenvallers, waaronder een forse tandartsrekening en het uitblijven van een bonus. Dat werd weer enorm gecompenseerd gedurende de afgelopen kerstvakantie.

Hypotheek


Na het kerstdiner bij mijn ouders ging het even kort over financiën, er werd geklaagd over de spaarrente en met opluchting gesproken over het feit dat mijn ouders hypotheekvrij zijn. Mijn ouders zitten in de nadagen van hun carrière, wat dus betekent dat er meer geld dan normaal op de spaarrekening staat en minder in aandelen gestopt is. De maximale spaarrente is op dit moment 1,00% tot 1,20%, dus dat is maar matig natuurlijk. Ik zei gekscherend dat ze altijd wel een stuk van mijn hypotheek mochten overnemen voor 3% rente en tot mijn verbazing werd daar heel positief op gereageerd. Ze hadden wel interesse in een dergelijk familiebank-constructie, helemaal omdat dat tegenwoordig annuitair afgelost moet worden. Dus deze maand ga ik verder met mijn ouders bespreken hoe we dat vorm gaan geven. Maar dat het gunstiger is dan 6% rente aan de bank betalen zonder aflossen is wel zeker.

Wordt vervolgd


Bruiloft


We zijn ook langzaamaan begonnen met het plannen van onze bruiloft en los van dat er erg veel besparingsmogelijkheden zijn, lopen de kosten toch wel snel op. We wisten vooraf al dat we onze kleding niet zelf hoefden te betalen, dus dat scheelt een aardige slok op een borrel. Maar mijn schoonmoeder vertelde afgelopen week even tussen neus en lippen door dat ze, mits we de kosten binnen de perken zouden houden, ze de bruiloft ging betalen. wtf! Dat is dus echt een enorme kostenpost minder, we hoeven alleen maar onze ringen zelf te betalen, en natuurlijk de huwelijksreis.

De twee tegenvallers van december worden dus meer dan gecompenseerd door de meevallers van de kerstvakantie, dus 2016 is goed begonnen!

9 opmerkingen:

  1. Fijn dat jullie voor een familiebankhypotheek kunnen gaan. Ik heb alleen geleend bij mijn ouders, financieel gunstig voor hun, mij en het geeft zoveel rust! Wel goede afspraken maken uiteraard (vooral als je nog broers/zussen hebt). Kijk goed rond voor rentepercentages, je moet vaak een vrij hoog percentage rekenen omdat het gedeelte van je ouders een achtergestelde lening is en meer risico moet gepaard gaan met een hogere rente. Mijn ouders schenken een deel terug.
    Vergeet de hypotheek niet aan te melden bij de belastingdienst. Dat stelt niks voor, maar moet wel even gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben op dit moment al een kleine familiebank hypotheek lopen bij mijn schoonmoeder, dus de hele riedel aan regeltjes zijn bekend. Lees ook:

      http://zakelijkbezuinigen.blogspot.nl/2013/01/uitleg-over-de-familiebank.html

      Verwijderen
  2. Met dat idee (mijn ouders onderhands geld laten lenen voor pakweg 3%) loop ik ook al een tijdje. Dit inspireert me om het toch echt een keer te vragen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe moet het een win-win situatie zijn. Dus bijvoorbeeld een officiële lening van 5% (die dan weer aftrekbaar is voor de HRA), om vervolgens 2% onderhands terug te krijgen. Dan betaal je zelf dus netto bijna niks, en je ouders krijgen 3% rente. Terwijl de allerhoogste spaarrente op dit moment 1,25% is via KNAB.

      Dus voor iedereen een goede deal. Let er wel op dat nieuwe hypotheken ook moeten voldoen aan de aflossings-eis, anders is het niet aftrekbaar voor HRA

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat jullie (schoon)ouders dat doen, dat is echt een meevaller!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat scheelt inderdaad een stuk dat je schoonouders de bruiloft willen betalen en je ouders wel iets zien in een familiebankconstructie. wij hebben ook het geluk dat zowel ouders als schoonouders redelijk vermogend zijn. Regelmatig wordt wat toegestopt. Zonder dat zouden we het ook wel redden, maar dit soort dingen maakt alles wel wat makkelijker. Ik voel mij geprezen met zulke (schoon)ouders, want weet ook uit omgeving dat niet alle ouders dit voor hun kinderen kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi is dat. Gefeliciteerd. Ook met je a.s. huwelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben aan beide kanten ouders die nauwelijks spaargeld hebben staan. (+ 1 huur huis en 1 afgelost huis). Dus familiehypotheek is geen optie bij ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Poeh, mooi nieuws! Bij ons wel vermogende ouders maar die hebben het zelf nodig om bijstand aan te vullen/pensioengaten te dichten en nog op vakantie te kunnen. Aande andere kant gaat het geld op aan luxere levensstijl, gadgets, auto etc.
    Ik zou het anders doen, maar ieder zo zijn keuzes. Als het jarenlang beknibbelen is geweest snap ik ook wel dat je een keertje lekker wil leven.

    BeantwoordenVerwijderen