donderdag 31 maart 2016

Vandaag is het zover...

...ik heb zojuist het geld van de familie-bank overgemaakt naar mijn hypotheekverstrekker. Het was nog een klein gedoe, want de ING staat je niet toe om meer dan €50.000 in één keer over te schrijven via internetbankieren. Gisteren is dus de eerste overschrijving gedaan en zojuist heb ik de laatste overschrijving gedaan. Uiteindelijk heb ik gewoon alles richting de aflossingsvrije hypotheek gedaan. Resulteert in een iets hogere boete-rente maar uiteindelijk is dit de betere optie op de langere termijn. Nu is het wachten op de brief van de hypotheekverstrekker om te kijken wat de definitieve boete-rente is. Ik gok op ongeveer €6.000, maar dat zullen we volgende week wel zien.

Risico-opslag


Ik heb direct een verzoek ingediend bij de hypotheekverstrekker om mijn risico-opslag per direct te verlagen. Ik betaal namelijk een risico-opslag omdat ik bij aanvang van de hypotheek in een hogere risico-klasse zat voor de bank. Dat risico is echter nu compleet weg voor de bank aangezien ik nu een hypotheekschuld heb die onder de 60% zit van de woningwaarde. Ik weet echter dat mijn hypotheekverstrekker in principe de risico-opslag niet aanpast tussentijds. Maar, nooit geschoten is altijd mis. En het geeft mij genoeg reden om bij de rente-herziening een overstap te maken naar een andere verstrekker die wel het beste met zijn klant voor heeft.

Spaarquote


Door de wijziging van hypotheek gaat ook mijn maandelijks spaarquotum veranderen. Ik leg natuurlijk al maandelijks geld in mijn bankspaarrekening, en ook doe ik een maandelijkse inleg in indexbeleggen. Daar komt vanaf nu een maandelijkse aflossing van de familiebank bij. Daarmee kom ik op een minimale spaarquotum van 10%, dit staat los van wat ik verder nog spaar op de spaarrekening. 

Volgende week laat ik jullie weten wat de reactie van de hypotheekverstrekker is op de risico-opslag en de boete-rente.

6 opmerkingen:

  1. Het lijkt wel: hoe groter de instelling, hoe minder klantvriendelijk..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, helaas is dit vaak wel zo. Bureaucratie komt dan vaak om de hoek kijken en dat komt de flexibiliteit vaak niet ten goede

      Verwijderen
    2. Scheelt bij ING ook of je via de app betaalt of via de pc.

      Verwijderen
    3. De app is nog minder. PC is maximaal 50.000 per dag

      Verwijderen
  2. Wat moet dat een goed gevoel geven. 100.000€ in een klap voor de helft minder rente. Bijna alsof je aflost ;)
    Ik ben wel benieuwd naar het plaatje van je maandlasten nu. Je zegt 14 jaar lang lager dan nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal, als ik antwoord van de bank heb, een overzicht geven van oude lasten versus nieuwe lasten

      Verwijderen