dinsdag 19 april 2016

Indexbeleggen: Zwarte cijfers

Iedere maandagavond kijk ik altijd even op Meesman, waar ik mijn rekening heb voor het indexbeleggen. Op maandag wordt de beleggingsrekening altijd bijgewerkt. Al een flinke tijd stond ik op die rekening in het rood, omdat de waarde van de index lager is dan dat die halverwege 2015 heeft gestaan. Maar gisteren was dat anders, de waarde van de index was gestegen naar ruim boven de €91, wat ervoor zorgde dat er geen minnetje meer achter het gerealiseerde resultaat stond. Het plusje is nog klein (slechts een paar euro), maar ik denk dat dit het begin is van een een lange periode van positieve cijfers op mijn rekening. Zeker aangezien er in mei/juni ook altijd het jaarlijkse dividend herinvesteert wordt. Vorig jaar was dit slechts 5 euro, maar ik verwacht dat het dit jaar een veelvoud van dit bedrag is omdat ik veel meer aandelen heb.

Bericht van de bank #2


Ik kreeg ook nog een bericht van de bank over de risico-opslag. Meteen na het aflossen van een groot gedeelte van mijn hypotheek heb ik mijn bank een bericht gestuurd over het opheffen van de risico-opslag. Ik wist natuurlijk allang wat de reactie zou zijn, maar het is altijd goed om het nog een keer te proberen en ook zwart op wit te hebben. De reactie was dus negatief, ze veranderen de opslag enkel en alleen bij het einde van de renteperiode. Dus voor mij staat die risico-opslag nog vast tot februari 2019. De risico-opslag is erg klein, dus de impact is niet groot, maar het is meer een principe-kwestie dat ik geen risico-opslag wil betalen als dat niet meer nodig is.

Het is jammer dat banken nog steeds zo star zijn in hun denken, want een risico-opslag hoort iets tijdelijks te zijn wat niet contractgebonden is. Reken maar dat ik eind 2018 eens goed ga rondshoppen bij verschillende hypotheekverstrekkers om eventueel afscheid te nemen van de huidige hypotheekverstrekker.

Positieve periode aanstaande


Er is veel aan het gebeuren deze maand op financieel vlak, zwarte cijfers in indexbeleggen, nieuwe goedkopere hypotheek waarbij ik ook nog extra aflos en een vriendin die eindelijk inkomen krijgt deze maanden. Ik heb het idee dat we na een een wat moeilijkere periode qua financiën nu een positievere periode aanstaande is met meer inkomsten en meer vermogensgroei en schuldenafbouw. Hopelijk blijft dit zo de komende maanden. Komende maand is het in ieder geval weer vakantiegeld tijd, dat scheelt ook alweer een slok op een borrel.

3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. We gaan dit jaar 2x naar Frankrijk. 1ste keer gaan we in juni een weekje naar de Alpen om ons in te zetten voor het goede doel. We doen mee aan Alpe d'Huzes. 2de keer gaan we eind september naar Zuid-Frankrijk in de buurt van Nice een ruime week in een huisje zitten dat mijn ouders hebben gehuurd. En dan evt. nog een weekje Mallorca in oktober als het kan.

      Verwijderen
  2. Goedemorgen.,
    Ongelooflijk, maar ware God is altijd groot. Na verschillende afwijzingen van mijn aanvraag door de bank, kreeg ik een lening dankzij deze zeer eerlijke Mr .Sandijs KUPLENS. Voor meer informatie, neem gewoon contact met haar op via e-mail op : sduplens@gmail.com
    Het biedt leningen van 3.000 tot 3.000.000€ aan iedereen in staat om terug te betalen met rente tegen een lage rente van 2% twijfel niet aan dit bericht. Het is een perfecte realiteit. Geef de boodschap door aan je geliefden die in nood zijn.
    Moge God je zegenen.

    BeantwoordenVerwijderen